Terug naar overzicht

“Inzicht in onderneming helpt bij het cijferwerk”

Bedrijfsovername
Onze experts
Waardering

Dealmakers combineert het beste van twee werelden: een vertrouwd en persoonlijk contact voor wie zijn onderneming wil verkopen én een uitgebreid team van experten die tijdens het proces achter de schermen elk aspect van elk dossier tot in de puntjes voorbereiden en opvolgen. Directheid, duidelijkheid en deskundigheid troef dus. Een van de sterkhouders achter de partners van Dealmakers is Elisa Malin, Consultant Corporate Finance.

Sinds ze in 2010 aan de slag ging bij Moore, leerde Elisa Malin alle ins & outs van bedrijfsbeheer en accountancy kennen. Met die boekhoudkundige kennis legt ze nu – vaak vanuit de coulissen, in de back-office – mee de complexe puzzel die elk verkoopproces is. “Het zijn de partners van Dealmakers die het eigenlijke proces begeleiden en de onderhandelingen voeren: zij zijn hét aanspreekpunt voor onze klanten. Vanuit onze ondersteunende rol staan we in voor onder andere de waarderingen, het opstellen van het informatiememorandum en de samenstelling van de long-list en de short-list van kandidaat-kopers. De feedback en status van de gecontacteerde partijen worden bijgehouden in de My Dealmakers App zodat de klant steeds op de hoogte blijft van de stavaza.

Dat elke onderneming uniek is klinkt als een cliché, maar is een waarheid als een koe. “Daarom beginnen we een opdracht quasi altijd met de samenstelling van het informatiememorandum. Daarin verzamelen we alle informatie over het bedrijf, de historiek van de onderneming, het organogram, het klantenbestand, de medewerkers, de sector… en stellen zo een helder beeld samen. Als je tot een deftige waardering wil komen, heeft het immers weinig zin om enkel en alleen naar cijfers in overzichtstabellen te kijken, zonder de juiste achtergrond te kennen. Met die inzichten in het achterhoofd bijten we ons stevig vast in de cijfers. We analyseren de financiële situatie onder meer door de historische cijfers te bestuderen, op basis van de input van de klant. Het is uitermate belangrijk heel transparant te zijn naar onze klant om inzicht te geven hoe die inschatting van de prijs tot stand komt. Dat is meteen ook de reden dat ik mij bijschool aan het CFI (zie kader): elke waardering is deels een interpretatie en dus komt het erop neer elk element, elk argument ervan stevig te onderbouwen. In een volgende fase gaan we op zoek naar de best mogelijke kandidaat-kopers.”

Wat de waardering van kmo’s en familiebedrijven soms moeilijk maakt, is dat er vaak een gebrek is aan prognoses, aan (financiële) toekomstplannen. “Als er al budgetten zijn, reiken die meestal niet verder dan één jaar. Terwijl we voor een correcte waardering natuurlijk wel zicht moeten hebben op de verwachte groei, de medewerkers die nodig zijn om die te realiseren, enzovoort. Met historische cijfers komen we een heel eind, maar nog niet aan de eindmeet. In die gevallen brengen we samen met de klant alles transparant in kaart. Dat vraagt tijd. Een gouden tip voor wie zijn bedrijf wil verkopen: wacht niet te lang met de voorbereiding en vraag daarbij gerust advies van experten.”

Elisa Malin in één oogopslag

  • Studeerde Accountancy en Fiscaliteit (Odisee Hogeschool)
  • Postgraduaat Financieel Management (VIVES/Brugge Business School)
  • Gecertificeerd accountant ITAA sinds 2018
  • Volgt momenteel de opleiding Financial Modeling and Valuation Analyst bij het Corporate Finance Institute (CFI)
  • Werkt sinds 2010 bij Moore, sinds 2022 als Consultant Corporate Finance